מטיילים בפסח • מפלים ואתגרים ברמת הגולן

אסתי חדד Comments Off on מטיילים בפסח • מפלים ואתגרים ברמת הגולן
22:24
27.04.24
קובי פינקלר No Comments on ברקע הלחימה ברצועה: גדודים בצה"ל נערכים לפעולה ברפיח

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

כתב וצילם: קובי פינקלר

ממרום דרום רמת הגולן, נראים בתחילת האביב מטעי הבננות של קיבוצי העמק כברכות מים קטנות. למטה בעמק, נחה לה הכנרת בשלוה, בתי הקיבוצים נראים כפטריות קטנות וממול נראים שלל בתיה של טבריה, יער שוויץ ורכסי פוריה.

הקרירות באויר מורגשת ברמה היטב גם כאשר רשמית נכנסים לחודש האביב. אך מפלי מים, מרחבים פורחים ונוף נהדר הם סיבה לאתגר את עצמנו ולעלות ליופי שמזמנים לנו מפלי המים השוצפים. אלו, יש לדעת, מצויים בעיקר בחלק המרכזי והצפוני של הרמה.
תרנו הפעם אחר מסלול אתגרי. נחל עורבים. מראה חמשת המפלים בשעת שיא הזרימה אינו מותיר אף צופה שווה נפש.

יוצאים לטיול? אל תשכחו לקחת מצלמה. לפרטים הקליקו כאן.

בנחל שני מסלולים:
מסלול טבעתי מהכביש עד המפל וחזרה, אורכו כשעה. מסלול לאורכו של כל הנחל כשתחילתו מנקודת הכניסה בציר הנפט וסיומו ע"י קיבוץ גונן נמשך כשלוש שעות.

המסלול הקצר

מצומת האמיר (וואסט) שעכשיו נפתח בו מתחם יפה, נוסעים מערבה על כביש 959 עד המקום בו חוצה ציר הנפט את הכביש בצומת רוויה. פונים צפונה כשאחרי כ 2 ק"מ הכביש חוצה את הנחל. נחנה את המכונית ונתחיל בהליכה לאורך ערוץ הנחל.
בהמשך הדרך נקודת התצפית לאחד מחמשת המפלים. את התצפית נזהה לפי ערמת הסלעים והעצים שעליה. ההליכה לתצפית על המפלים מומלצת מאוד בימי גשם, או ממש בסמוך אליהם שכן אז המים בנחל בזרימה חזקה ביותר.

מעל למפל הגבוה נחשף מצוק מרשים במיוחד שלחובבי הגיאולוגיה הוא חגיגה של ממש. זהו חלון תצפית גיאולוגי להבנת תהליך היווצרות הקרקע הבזלתית של צפון הגולן. ניתן לראות שכבות של תשע התפרצויות געשיות שונות, מופרדות אחת מהשנייה בקו דקיק בצבע אדום או חום. מנקודת התצפית, ניתן לרדת אל תחתית המפל הגבוה ולחזות ביופי זרימת המים. ממש מתחת למפל הגבוה, צונח מפל נוסף, הפעם, על סלעי גיר לבנים. וכך, בעמידה בין שני המפלים אפשר לראות בצורה מרהיבה את הניגודיות שבין מסלע הבזלת השחור למסלע הגיר הלבן.

שביל המסומן לתחתית המפל יוביל אתכם היישר לתחתית מפל עורבים, הוא מהמרשימים במפלי הגולן אך זרימת המים בו קצרת ימים. כשבועיים אחרי שהגשם פוסק מלרדת, הזרימה פוסקת כמעט לגמרי. מהרו פן תאחרו את המועד.

פסגות ירוקות עוצרות נשימה - רמת הגולן

המסלול האתגרי והארוך

נחזור חזרה לציר הנפט ובכך מסתיים המסלול האתגרי אך הקצר. אם קסמו הרב של הנחל גורם לכם להחליט להמשיך למסלול הארוך. הרי הוא לפניכם.
ממרגלות המפל הרביעי נלך לאורך הקיר עד שנמצא ירידה נוחה ממדרגת הסלע, נחצה את אחד מיובלי הנחל שמגיע מדרום ונמשיך ללכת ליד הערוץ. מדי פעם נחצה אותו. כשהנחל זורם (וזה קורה עכשיו בימי האביב בשפע) אחרי החצייה, תרגישו עצמכם רטובים.
מכאן משתנה הנוף ואת הבזלת מחליף לובן הגיר. בהמשך הדרך עוד קטע קניוני ועוד מפל. החמישי במספר. השביל ממשיך עד דרך הפטרולים שחוצה את הנחל. נמשיך עם הדרך דרומה עד כביש 959 מכאן, אם השארנו רכב בקצה המסלול, נחזור לנקודת המוצא למקום בו החנינו את רכבנו.

 

מידע מרוכז:

אפשרויות הטיול בנחל
* המסלול הקצר
הלוך ושוב למפל הגדול של נחל עורבים. השביל מסומן לכל אורכו בסימון שבילים אדום.

אורך מסלול ההליכה: כ-1 ק"מ לכל כיוון.
ציוד: נעלי הליכה, כובע ומי שתייה. מומלץ להצטייד במשקפת.
נקודת מוצא וסיום: מכביש 959 פונים צפונה לציר הנפט ולאחר כ-1 ק"מ מגיעים לרחבת חניה סמוך ל"דרך הנפט", מצפון ליישוב מצוק עורבים. הדרך משובשת וצרה, סעו בזהירות.

* המסלול הארוך במורד הנחל – מסלול אתגרי
הליכה במורד מנקודת המוצא עד לדרך הפטרולים הישנה סמוך לקיבוץ גונן. יש לדאוג לרכב מאסף. המסלול מתאים למיטיבי לכת והוא כרוך בדילוגים ממושכים בין סלעים.
עונה מומלצת: באביב לאחר הגשמים.
אורך מסלול ההליכה: כ- 5.5 ק"מ (כולל 2.5 ק"מ על דרך הפטרולים עד לכביש).
נקודת מוצא: מכביש 959 פונים צפונה לציר הנפט ולאחר כ-1 ק"מ מגיעים לרחבת חניה סמוך ל"דרך הנפט", מצפון ליישוב מצוק עורבים. הדרך משובשת וצרה, סעו בזהירות.
נקודת סיום: מפגש עם כביש הפטרולים הישן, לא הרחק מקיבוץ גונן. גישה מכביש 959, בין סימני ק"מ 1-2. הדרך מתאימה לרכב 4X4 בלבד.

(הטיפים למסלול באדיבות עמותת התיירות גולן)



0 תגובות